Stranger Things

stranger things 1

Jag hade inga planer på att se serien Stranger Things, men min flickvän Malin som vanligtvis inte gillar rysare ville se den. Jag trodde till en början att det skulle vara en vanlig rysare. Men jag hade fel. Det jag fick var en mix av en massa gott och blandat. Efter första avsnittet var min första tanke att Stranger Things är Freaks and Geeks med SciFi tema, vilket är extremt positivt eftersom Freaks and Geeks är en av mina favoritserier någonsin och så älskar jag SciFi. Jag tror att Stanger Things kommer bli en kultserie, jag skall försöka förklara varför.

Serien går kortfattat ut på att en pojke, Will, blir bortrövad av ett monster i ett litet samhälle. Hans vänner och familj försöker hitta honom och den lokala polischefen Hopper upptäcker att några regeringsforskare ligger bakom det mystiska försvinnandet. Wills kompisgäng möter också en mystisk flicka Eleven som visar sig ha paranormala krafter. Finns det något samband mellan Wills försvinnande och Eleven?

Kultserier är oftast originella, men är då serien originell? Nej, den är inte originell, fast originalitet är överskattat; om vi verkligen skulle syna allt skulle ingenting vara originellt. Serien är en enda stor referens till mycket 80-talskultur och Stephen King-historier. Serien är trots det något nytt utifrån att denna kombination aldrig har gjorts tidigare. Dess styrka är inte originaliteten utan det igenkänningsbara. Det hela är en enda stor nostalgitripp. Det är ett ihopplock av små söta nördiga pojkar från Freaks and Geeks, stämning från E.T. och Close Encounters of the Third Grade, ett mystiskt försvinnande från Poltergeist, en flicka med paranormala krafter från Carrie, ett monster från Alien och musik från John Carpenters filmer.

stranger things 2 lampor

Skådespelarinsatserna är alla imponerande och levande. Det är kul att se Winona Ryder igen vars karriär legat på is på grund av psykisk sjukdom och missbruk; hennes bakgrund ger också liv till hennes insats. Bland de starkaste scenerna är när hon tror sig kommunicera med Will genom lampor och julbelysning. Antihjälten Hopper är okonventionell, handlingskraftig och oförutsägbar. Han för också handlingen framåt, så att vi stegvis får reda på mer och mer om mysteriet. De små nördpojkarna har god kemi och kompletterar varandra bra. Men den som imponerar mest är Millie Bobby Brown som spelar flickan Eleven med paranormala krafter. Hon är så berörande att jag ville adoptera henne för jag tyckte så synd om henne. Hon har så stark närvaro och uttrycksfulla ögon.

103009rjpg-6aae7c_765wEn av filmens största styrkor är det visuella: det är modernt, välgjort och väldigt estetiskt vackert. Handlingen är långt ifrån det bästa med serien, men den är full av en intensitet som hela tiden trappas upp och jag satt som på nålar igenom hela serien. Mot slutet var jag rädd att serien höll på att falna eftersom den började bli lite förutsägbar och hade fått några logiska luckor, men slutet, som lämnar många trådar lösa och många frågor utan svar, vägde upp det hela. Och nu längtar jag till säsong två som nu bekräftas kommer komma ut nästa år. Fördelen med internet och Netflix är att fantastiska serier som Firefly och Freaks and Geeks inte hade varit tvungna att lägga ner om de hade släppts idag.

Stranger_Things_Chapter_8_The_Upside_Down_A

Ni som ogillar rysare skall inte avskräckas av serien, eftersom den är mer spännande än läskig och obehaglig. Det är mer en SciFi och Mystery än en rysare. Även om monstret är obehagligt, så är det inte det enda som är läskigt i serien. En psykopatisk doktor med hans anställda är lika läskiga som monstret. Eller mobbningen som är tryckande mot den försvunne pojken Will och hans nördgäng och även mot Wills bror Jonathan. Eller tillbakablickarna då vi får se experimenten som gjorts på Eleven. Även Nancys relation med sin otroligt osympatiska pojkvän Steve är intensiv och obehaglig.

Så kortfattat, se Stranger Things för den överträffade verkligen mina förväntningar. Den har blivit en av mina favoritserier, nästan i klass med Freaks and Geeks, Firefly, Sherlock och Doctor Who.

stranger-things-image-wolfhand-brown

Kommentera

