Förintelsens minnesdag. 70 år sedan.

För exakt sjuttio år sedan blev fångarna i Auschwitz befriade. Sjuttio år är väldigt lång tid och det är lätt att glömma bort historien och låta den falla i glömska. Därför publicerar jag idag tre dikter jag skrivit om förintelsen. Den första handlar om Treblinka, ett förintelseläger jag besökte på en skolresa i gymnasiet.

Treblinka

Atmosfären spelade en melodi
för tyst för att uppfattas, för tyst för att förstå.
Men min uppfattning försvann i antalet stenar.
Och solen lyste så starkt, så apatisk
den påverkade mig mer än allt annat.

Ett enda moln på himmelen
skulle ha fått mig att förstå.
Lite mer, lite mindre, eller liksom nu ingenting alls.

För vad betyder ett moln?
En tillfällig utsmyckning på himmelens ögonhinna
som står för livet, för frihet med tvång.
Jag är det molnet – fri, men ändå fast i livets kretslopp.
Jag kommer födas, växa upp, gifta mig, få barn och tillslut dö.
Jag är fri, påstås det
att känna hur jag vill.
Men hur jag än försökte, kände jag ingenting
mitt inre hade försvunnit, tankar, känslor, även min vilja var borta.
Och desto fler stenar som passerade min blick
desto mer dog min själ.

Jag blev förvandlad till en bengångare, en sengångare, en gengångare.
En person som uppfattar utan att uppfatta
som ser utan att se
en person som inte förstår att förstå
en person som finns till utav tomhet.
Och jag passerade förgångna andetag, hjärtslag, fotsteg och blickar
men jag kände ingenting, varken hat eller kärlek, oro eller frid, glädje eller sorg.
Jag kände ingenting.
Jag var bräcklig och tom som ett förtorkat löv.
Och jag skulle gett mitt liv för en enda liten tår
för det skulle ha bevisat att jag lever.

Men en sådan plats där solen sken så starkt
fick mig att fyllas med kunskap om hur död min själ är.
Och när jag senare återvände hem, till mitt monotona gula liv
insåg jag att jag var kvar i Treblinka, eller att Treblinka var kvar i mig
för varje natt återvänder jag till Treblinka.
Och jag hör stilla andetag som svävar lätt i luften
jag hör svaga hjärtslag som bleknar bort
jag ser fotsteg som etsats fast i marken
och jag ser blickar, tusenstals blickar sammanfattade i hennes blick.
Jag blir förvandlad till stilla andetag och svaga hjärtslag
när hon sakta ler så hjärtskärande.
Jag förstår fortfarande ingenting, men nu gråter jag.

De anhöriga gråter, i kistorna finns inga kroppar
inga skelett, de har lagt ner tyska tvålar.
Välkommen till såpa-landet
där människor är tvålar och begravs som såpbubblor!
Känn tvålen mot din hud, hur den löddrar sig
se hur ren du blir.

Men till vilket pris blir ditt yttre rent?
Om det är människoblod som renar dig?
Till vilket pris doftar du gott?
Om det är människoliv som är priset?
Vem har hjärta att använda människor till hushållspartiklar
väva kläder av människohår
använda människofett till att tillverka tvål?

De hittade inte sina anhöriga i de stora massgravarna
många hade kremerats och förångats för länge sedan.
Hur känns det att sluta livet som en tvål?
En människa med allt vad det innebär
dräps för att bli en fin jude-tvål.

Ja, så tvätta rent dina ariska vita händer
du som redan naturligt är vit som snö.
Kyss den doftade tvål som löddrar sig i din hand
kanske var det en vacker flicka en gång.

Tårar faller ner över staden.

Regn, säger människor.

Nej, det är tårar!

Rök kommer långt där borta.

Avgaser från fabriker, säger människor.

Nej, det är människors andetag!

Tågvagnar lastade, reser genom landet.

Människor rycker på axlarna och säger att det är boskap.

Du kan springa omkring här över gräset.

Känna värmen från solen,

känna hur vinden leker med ditt hår,

hur regnet svalkar dig.

En underbar äng säger du.

Nej, svarar jag,

det är en gravplats!

Kommentera

