Idealen skadar allvarligt dig själv och folk i din omgivning.

20141014-182025-66025536.jpg

Jag kommer bli föraktad för det jag skriver här nedanför. Därför ber jag er som läser att inte dra förhastade slutsatser och attackera mig med ord som vekling, förvirrad, populistisk, dum och naiv. Ibland förklarar jag dåligt och därför missförstår ni, ibland förklarar jag bra men om sådant ni aldrig tänkt på och därför missförstår ni. Var milda mot mig för jag har inga andra intentioner än att vara mild tillbaka och en påminnelse – jag är känslig. Jag kan klara kritik men inte personangrepp. Jag är inte ute för att provocera utan för en debatt.

Texten handlar om vart du lägger ditt självvärde.
Idén till texten kom för några veckor sen när jag diskuterade med mina yngsta syskon som är 13, 14 år om deras syn på skönhet. Tankarna utökades av att jag läst Machiavellis fursten och min text kommer baseras på en mängd böcker och artiklar jag läst.

Jag frågade helt enkelt mina syskon om hur de ville att deras pojkvän/flickvän skulle se ut. Min lillebror sa att ”visst är det mycket snyggare när tjejerna har silikonbröst och är opererade”. Min lillasyster sa ”min pojkvän skall ha snygga märkeskläder, stylad frisyr, dyr parfym och magrutor”. Jag blev chockad, å andra sidan är det unga tonåringar och har ingen koll på hur människor ser ut, bortsett från de fåtal som syns på filmer, paradise hotel och i porr. Jag tänkte aldrig så i deras ålder, jag ville ha en söt tjej som jag kunde prata med.
Jag vet att många i min generation är motståndare till de ideal som florerar i den kommersiella världen, men… vi är inte uppväxta i den på samma sätt som den yngre generationen. De föds med en platta i handen och plattan blir deras lärare, den som undervisar dem i normer. Och är en person liten påverkas hen av det som bullrar och lyser mest.

Varför är utseende så viktigt? För de flesta även för mig? Jag tror allt handlar om vart vi lägger vårt värde. Och det är det jag kommer försöka förklara mer ingående. I ett försök till en skala som jag inte påstår stämmer fullt ut.

20141014-182603-66363627.jpg

1. Prylar! Vad du äger! Den lägsta och mest instabila formen av värde. Men hela den kommersiella världen bygger på detta. Du är vad du äger, ditt värde finns i vad du äger. Men ligger ditt värde i att ha det senaste i allt, så då måste du spendera mycket pengar för att behålla det.

20141014-182603-66363824.jpg

2. Din status! Vad andra anser om dig. Statusen bygger stadigare grund än prylar men är väldigt svag. Status är att tillhöra normen, att tycka rätt, bete sig rätt, vara rätt, så att man inte bara passar in i ett sammanhang utan passar in mycket bättre än de flesta. Vad som ger en person status är väldigt skiftande och förändras ständigt. En människa som strävar efter hög status måste ständigt sträva efter den och ständigt göra våld på sig själv, vilket kommer leda till att personen såsmåningom tappar all status.
En underkategori kan vara din karriär, ditt jobb, din utbildning.

3 Skönheten! Ditt utseende. Utseende är viktigt eftersom vi värderar att vackra personer är mer pålitliga, mer intelligenta, socialt kompetenta, mer empatiska och mer moraliska. Undersökningar visar också på att det stämmer (tyvärr), och attraktiva människor får lättare jobb. Nu kan detta också bero på att attraktiva människor blir mycket bättre bemötta av alla och därför också har lättare att utvecklas som människor.
Vissa påstår att detta är biologiskt inrotad i människor, men om den var det skulle inte skönhetsidealen vara så kraftigt olika beroende på tidsepok och kultur. Det finns dock en viktig likhet mellan alla skönhetsideal. Det är att det krävs tid och pengar för att nå dit.
Därför fokuserar den kommersiella världen på att sälja ”saker” som gör dig vackrare. Ditt utseende bestämmer ditt värde. Och skönhetsidealet utvecklas pga vår utveckling i teknologi till något mer och mer onaturligt. Det vi exponeras för mycket anser vi som vackert, och exponeras vi för opererade photoshopade människor i tv osv, med hög status. Så blir det varje vanlig människas standard. Tillslut kommer ingen födas vacker, utan alla måste operera sig till skönhet.

20141014-182602-66362508.jpg

Människor får göra som de vill, kanske någon utbrister när jag skall prata kritisk mot utseendefixering. Visst, människor får göra som de vill, men skall de utseendefixerade sätta standarden för alla, det bidrar till att många då inte får göra som de vill utan känner sig tvungna att också uppnå skönhetsidealet för att ha ett värde. Jag brydde mig så mycket om mitt utseende i min ungdom att jag inte ville bry mig om mitt utseende alls. ”För en konstnär är det viktigare vad han ser än hur han ser ut.” Blev bara till nackdel för mig själv.
Nackdelarna med mycket smink, träningsfixering och plastikkirurgi är många och jag har inte tid att rabbla upp dem. Men jag läste något intressant om botox. Av naturen speglar människor varandras ansiktsuttryck för att känna empati. Men människor med botox har mycket lägre empati eftersom de inte kan spegla ansiktsdragen.
Det största problemet med ditt utseende, är att det förändras med åldern och bygger du ditt värde på ditt utseende, slutar värdet i livet allt för tidigt.

Nästa passage kommer mindre ytliga ting att lägga sitt värde på.

20141014-182604-66364038.jpg

4. Dina talanger, vad du kan! Många bygger sitt värde på sina gåvor. Jag är kreativ, smart och musikalisk och kan bygga mitt värde på dessa färdigheter som också ger mig status. Problemet är när jag möter någon som är kreativare, smartare och mer musikalisk, då blir jag avundsjuk och mitt värde rubbas. Men är jag vad jag kan? Vi återkommer till detta.

20141014-183406-66846828.jpg

5. Din tro, dina värderingar och åsikter! Bättre än att bygga sitt värde på sina talanger är att bygga på vad du tror på. Du kan vara musikalisk och vacker men en hemsk människa rent moraliskt. Jag vet av erfarenhet att många religiösa bygger sitt värde på sin tro. Följer de de kristna normerna och tror rätt så ligger deras värde i detta. Jag tycker personligen att det är skevt och högmodigt. (Högmod skall gå emot kristen moral). Men jag ser exakt samma tendenser bland fanatiker inom politiska falanger och ideologier. Sen är människors tro i ständig förändring.

6. Dina handlingar! Det du gör! Viktigare än vad du kan och vad du tror på är vad du gör. För du kan ha jättefina åsikter, men vad spelar det för roll om du inte presterar något. Du anser att hjälpa fattiga är viktigt men när du aldrig gör det, bryr du dig egentligen? Däremot är det farligt att bygga sitt värde på prestationer, för prestationer finns bara en kort tid. Och ingen kommer minnas dem när du dött. Samt kan dina prestationer identifiera dig och du är inte ute efter att göra gott utan mer att anses som god.

7. Dina relationer! De som älskar dig tillbaka. Det är otroligt viktigt att vara älskad. För om du äger allt, har hög status, är jättevacker, superbegåvad osv. Kommer du inte förstå ditt värde om ingen älskar dig. Nu kommer också frågan – på vilket sätt vill man bli älskad för att förstå sitt värde? Vill man bli älskad för sina prestationer, sina åsikter, sitt utseende? Är allt det jag nämnt det som definierar en människa?

8. Den du verkligen är! Det sista skiktet är vad du verkligen är, vilket är luddigt, vissa anser att denna del i en människa inte finns. För vi är vad vi presterar, vi är våra val, vi är vad vi kan och tror. Men jag tror en människa är mycket större än så och är det utan att behöva dra in eller tro på religiösa floskler.
Karin Boye skriver i Kallocain något fantastiskt vackert om just detta. Gråter nästan när jag tänker på det. Kallocain är orolig att hans fru är otrogen och sprutar in ett sanningsserum i henne för att hon skall berätta sanningen. Men hon börjar istället prata om sina små barn, där pojken följer det diktatoriska samhällets regler fullt ut, medan dotter är egensinnig. ”Jag ser en del av dig i henne och en del av mig, men det finns något mer, opåverkat av oss och samhället, något unikt som verkligen är hennes egna väsen.”
Det är svårt att förklara vad en människa är. Men allt vad du har kan gå förlorat. En stor naturkatastrof eller ett krig kan få alla dina ägodelar att gå till spillo, din karriär och din status går förlorad, alla du känner är döda, det samhälle du visste om borta och du är förlamad på kuppen så att din talang för bergsklättring har nu inget värde. Vad är du då? Var är ditt värde nu? Det du gjort är kvar i ditt minne, men det är bara du som vet om dina prestationer. Du tror säkert på något, men har inte din tro förändrats sen innan kriget? Lite liknande situation hamnar äldre ensamma personer i. Det är här det är viktigt att du verkligen älskar dig själv oavsett alla de övriga punkterna. Älska det faktum att du ens existerar.
Om Gud finns och varje människa kommer bli bedömd av honom så tror jag att han kommer enbart utgå från det innersta. Det är vad du egentligen tänker, vad du känner, dina intentioner, hur du värderar dig själv och dina medmänniskor, ingenting om vad du tror på eller presterat.

Pappa utbrast att jag skulle uppmuntra till lathet för att jag vill bygga mitt värde i vad jag är oavsett vad jag gör. Det betyder dock inte att jag skulle sluta agera. Men lite förenklat så är det viktigare för mig att ha drömmar än att de blir uppfyllda. Och det är viktigare för mig att älska människor och behandla dem väl än att jag blir upphöjd i samhället. Och jag vill bli älskad för vad jag är och inte för min status, mitt utseende och mina talanger.
Min mormor är ett exempel på detta och när hon dog så dog hon utan att ha presterat eller kunnat särskilt mycket. Men hon dog med ett gott rykte bland alla för att hon var barmhärtig och älskade människor oavsett vad.

20141014-182534-66334812.jpg

2 reaktioner på ”Idealen skadar allvarligt dig själv och folk i din omgivning.

  1. Tror du att man någonsin skulle kunna lära känna ”det innersta” hos någon annan än sig själv? Och ens hos sig själv?

Kommentera

