Alla hjärtans dag – Jag har en ros, men ingen att ge den till!

Idag är det alla hjärtans dag, men för mig har den inte någon större betydelse. Även om tankarna ibland kommer. – När skall jag hitta någon, när skall jag skaffa familj? Än så länge är det ingen brådska, jag är ändå inte redo för det, är för obalanserad och omogen.

Väldigt många människor, även omyndiga går omkring och är smått stressade över detta. Jag undrar hur många i mitt frikyrkosamfund som går runt och är smått rastlösa över vem som är den rätte? Verkar vara nästan varenda singel. Då funderar jag på vad denna orolighet beror på. – Att vi blivit lärda hur viktigt det är att välja rätt? Att vi inte fått något utrymme för dejtning och gemenskap mellan killar och tjejer? Att vi är så influerade av Disney-världen att inget annat än det alldeles underbart perfekta är det som är det ”rätta”?

Jag tänker såhär, är jag singel när jag är 35 då kanske det är dags att börja söka. Jag vill vara singel i några år till, det finns så mycket jag vill göra, jag måste komma i fatt. Jag måste bygga klart pusslet på min insida, öka självinsikten. Jag måste bli modigare, starkare och stabilare. Och jag vill uppleva äventyr innan jag binder mig.

Men när allt börjar dra ihop sig, när människor i ens omgivning börjar hitta någon, så vill man inte vara den sista som är kvar. Än så länge är det inte ett problem. Men man vill inte vara singel när alla ens vänner är i förhållanden eller gifta. Jag skulle mycket väl kunna bli en av alla dessa äldre passionerade män som brinner för sin sak, men som trots det inte hittat någon. Kanske just för att deras eld förblindat dem, kanske för att de är alldeles för rationella. ”Det är passion som skall vara vägledande i ens val”. Inte ens eget förnuft, det är kanske där jag också brister. Att jag genom logik försöker lista ut vem som skall bli min. Det är som att jag tror att Gud lagt ut ledtrådar och gjort mitt liv till mysterium. Därför övertolkar man drömmar osv…

Men det är sak samma, något år, detta datum, vill jag vara romantisk, något år, detta datum, vill jag vara modig, något år, detta datum, vill jag känna något på riktigt och jag vill förmedla det utan något krimskrams, utan med öppet hjärta.

2 reaktioner på ”Alla hjärtans dag – Jag har en ros, men ingen att ge den till!

Kommentera

