Femton minuters disciplin! En lösning på ADHD-ostrukturen!

När man har ADHD så är struktur och rutin viktigare för en än andra människor. Utan smarta genvägar och lösningar på vardagen så kommer man inte få sin vardag eller sitt liv att fungera. Jag har allt för länge varit en upprorisk anarkist i mitt inre och vägrat ta till hjälp, redskap och lösningar för att fixa mitt liv. Jag trodde att jag genom spontanitet och liknande ändå skulle lyckas. ”Jag bara gör det på mitt sätt och skiter i allt det andra!” Det roliga är att det är lite så det fungerar också. Men jag måste själv hitta smarta lösningar som passar mig, jag måste sträva efter någon slags disciplin, struktur och rutin för att kunna få ett fungerande liv. Hittills har jag skitit i allt sådant och resultatet har blivit att jag har blivit förvandlad till en zombie helt oförmögen att göra någonting och en vampyr med kaosartad dygnsrytm. Jag har energi till tiotusen på natten. Det är först efter 18:00 som jag kommer igång. Tyvärr kan jag inte riktigt fungera i det här samhället när det är på det här sättet. Jag vill ju leva ett normalt liv och träffa folk när de är förmögna att träffa mig. Jag är verkligen i osynk med verkligheten, samhället och alla andra. Alltid varit det! Och det är just det som är typiskt för människor med någon slags ADHD!

Jag kom på förra veckan att jag skulle varje morgon skriva ner tio punkter på saker jag måste göra den dagen, det har gått någorlunda, åtminstone har jag gjort minst fem punkter varje dag och det är bättre än att inte göra någonting. Ännu har jag inte förverkligat alla men varit sjukt nära. Att träna hemma har gett mycket resultat, energin kommer till mig, jag blir gladare, äter bättre, saknar sug efter godsaker och börjar nu vid 23 tiden börja bli lite sömnig. Allt är som det skall vara! Jag fick ett spontant ryck och sprang ut i kalsonger och hoppade rakt ner i snön och rullade runt några varv och sprang sen in igen och duschade! Det var 16 minusgrader ute och det var fruktansvärt, snön var hård så det kändes som att jag fick typ sår på huden!

Men jag har insett att största problemet för mig är att jag slöhänger allt för mycket vid olika saker. Därför har jag kommit på en superb lösning. FEMTON MINUTERS DISCIPLIN! Vid vissa aktiviteter, som att slöhänga på FB, spela något spel osv… Så kan jag ibland sitta timtals utan att göra något vettigt. Därför kommer jag framöver ställa in tid på femton minuter. Så efter femton minuter har gått så slutar jag och måste göra något vettigt innan jag kan slöhänga igen. Samma sak har jag gjort med lite vettigare saker, som att städa mitt rum, öva på något instrument osv. Jag ställer in tid på femton minuter, jag kör igång slutar när tiden tar slut och börjar med något annat. Bättre femton minuter om dagen, än två timmar intensivt en dag i veckan!

Relaterade inlägg

Strukturera upp dagen med punkter

Den Digitala stressen – Den sämsta tidsåldern för ADHD

Effektivt internet och googles bedrifter

Kommentera

