Opsimath – Den som lär sig sent!

Underbarn är ett ord de flesta känner till, Opsimath är rätt så okänt. Vi fokuserar och ser det som en fördel att vara tidig i utveckling. Däremot många uppfinnare, t.ex. Thomas Edison och Albert Einstein var långsamma och sena i utvecklingen. Albert Einstein sa detta.

Tack vare min sena intellektuella utveckling, behöll jag barnet inom mig och kunde tänka de tankar jag tänkte.

Däremot var varken Edison eller Einstein någon opsimath utan en opsimath är en som lär sig något väldigt sent. T.ex. Henry Creswicke Rawlinson. Eller Grandma Moses som började måla vid 70 års ålder och blev en känd konstnär. Och Cato den äldre som lärde sig grekiska vid 80 års ålder.

Vissa har den felaktiga uppfattningen att när man nått en viss ålder då är det försent att lära sig något, jag tror däremot att det aldrig är för sent. Inte ens om man är 90.

Här nedan är Grandma Moses teckningar, de är ju inte jätte avancerade men lite mysiga.

Kommentera

