Strukturera upp dagen med punkter!

Varje morgon när jag vaknar brukar jag vakna upp med en idé, insikt eller problemlösning på något jag funderat på dagen innan, eller något jag upplevt dagen innan. Igår funderade jag sjukt mycket på hur ineffektivt mitt liv är, jag springer omkring med massa energi men är bara konstant rastlös och tappar en massa energi på att göra ingenting. Jag har insett att jag måste på något sätt strukturera upp mitt liv och få någon slags disciplin. När jag vaknade i morse så kom jag och tänka på någon börshaj från 30-talet som blev väldigt förmögen. Han steg upp fyra varje morgon och det första han gjorde var att skriva ner på en lista vad han skulle göra under den dagen. Och han gjorde alltid allt han hade skrivit ner. Så jag har beslutat mig för att göra samma sak och börja med tio punkter varje dag som jag måste följa plus ett förbud på något jag inte får göra den dagen.

Jag kan inte riktigt följa auditiva tilltal och order, för att jag riktigt skall få in något i skallen måste jag själv göra det konkret och skriva ner det så att jag har det konkret framför mig, därför tror jag att detta är lösningen på hur jag skall få i ordning mitt liv. Om jag verkligen kan följa det varje dag.

Dagens punkter är dessa.

* Skriva minst ett blogginlägg
* Städa mitt rum som varit stökigt hela det här året
* Se 2 avsnitt av Monty Pythons Flying Circus, (men inga fler)
* Handla mat på Årsta Hallen
* Betala räkningar
* Tvätta
* Åka längdskidor i minst 30 min
* Skriva på sagan i minst 30 min
* Läsa minst 30 min ur boken ”De Stora Filosoferna”
* Öva gitarr i minst 30 min

Sen förbudet är att jag inte skall slöhänga vid iPhonen idag, alltså i stort sett har jag närmast totalförbud mot iPhone idag.

Kommentera

