William Hogarth – Marriage a la mode

Jag tycker den här bilden var så skön, råkade hittade den när jag sökte på google.
Jag älskar den här bilden för det outtalade uttrycket. Bilden kan om man bortser från den underliggande dramatiken, vara ganska tråkig, med dess realism och lite tråkiga färger.

Jag tolkar bilden såhär.
Den unge mannen har fått ett raseriutbrott och vält omkull stolen med violinen. Han är tydligen upprörd över något som den äldre mannen sagt eller gjort, tydligen verkar det vara några skulder som är obetalda. Den äldre mannen går iväg med ett missbelåtet ansiktsuttryck och tänker typ ”Åh ungdomen med all dess nycker.” Kvinnan i bakgrunden har tappat sin bok på golvet på grund av det plötsliga raseri-utbrottet, men hon är varken rädd eller förskräckt. Utan hon ler, hon ser nästan sensuell ut. Kanske tycker hon det är lite spännande och humoristiskt att denna förnäma adelsman gjort något olämpligt.
Den unga mannen sitter tillbakalutad utpumpad och trött på världen och sitt liv.
Jag identifierar mig starkt med honom, lite så jag känner över samhället. Jag vill inte leva i det och inte följa alla dess krav. Att han stoppat händerna i byxfickorna tyder på att han är likgiltig, att hunden slickar hans kläder utan att han bryr sig visar nästan på apati. Inget förutom han själv kan förändra den här unge mannen, det har han tydligt visat. Ser jag på hans ansiktsuttryck då är det som att han drömmer om någonting mer, att han vill vara fri att han vill uppleva äventyr. På något sätt ser det även ut som att han har gett upp hoppet.
Vad vet jag? Jag tolkar bara in det jag själv känner!

Vad gubben som gäspar i bakgrunden gör eller har för mening i den här bilden, har jag inte den blekaste aning om.
Sedan finns det en svart prick på den unge mannens nacke, vad är det för prick?
Det finns även en mängd ytterst besynnerliga statyer på spiskarmen, Buddah-statyer och några riktigt bisarra
fulingar med utsträckta armar. Bakom finns en tavla på Cupido – kärleksguden.
Vad håller den äldre mannen i handen?
Det ligger ett svärd framme, är det avbrutet?
I rummet i bakgrunden finns det tre tavlor på tre herrar, är det de tre apostlarna?

Bildens komposition med den omkullvälta stolen och de knasiga statyerna skapar en lite obehaglig känsla i bilden.

Bilden heter typ den första tiden efter bröllopet. Det förändrar mitt perspektiv på bilden, tydligen är den unga mannen och kvinnan nygifta, men de verkar inte lyckliga, det är en röra i huset och de verkar inte bry sig så mycket om varandra.

Hur tänker ni? När ni ser den här bilden? Är mina analyser korrekta?

Här är iaf. den korrekta analysen https://emanuelalmroth.wordpress.com/2012/01/20/william-hogarth-marriage-a-la-mode/

Kommentera

