Drömmar, Döden och Johann Sebastian Bach

I natt drömde jag något speciellt. Jag vandrade omkring ute i mörkret och mötte en äldre bekant som jag nästan aldrig pratat med. Under tiden när vi pratade om allt möjligt vardagligt så skiftade personen mellan att vara en mängd olika äldre bekanta, kvinnor och män. Hon/han berättade om att hans/hennes familj skulle flytta till U.S.A. och bosätta sig där. Jag tyckte det var tråkigt och hon/han svarade med att förr eller senare så måste allas vägar gå skilda åt, särskilt när döden kommer.
Efter detta sa vi farväl och jag gick omkring i mörkret förtvivlad och funderade på alla vänner jag har haft. Jag tänkte att jag verkligen inte ville förlora någon. Jag insåg att när man varit tillräckligt länge ifrån en människa så börjar minnet om människan att svikta och slutligen så bryr man sig inte längre om människan är död eller levande. Sen började oro om himmelen komma och jag tänkte i drömmen. ”Tänk om det inte finns något liv efter detta utan att man bara upphör att existera. Då spelar ingenting någon roll, jag kan bli författare och fragment av mina tankar och känslor blir bevarade. Men långt ifrån allt, jag kommer försvinna, och mina vänner med alla deras tankar och känslor som de inte kan förmedla kommer också försvinna. Allt det som är vi kommer att slutligen upphöra.”
Jag vaknade då av min väckarklocka som alltid spelar Johann Sebastian Bachs Air in G String. Drömmer jag oroliga drömmar så brukar jag alltid bli fridfull när jag vaknar till det verket. Jag insåg när jag hörde stråkarna och den fantastiska melodin att jorden och det materiella omöjligt kan vara allt. Det finns ett löfte och en längtan i Bachs musik som berättar om att det finns någonting mer, någonting vackrare och att livet aldrig riktigt kommer vara slut, åtminstone så bör det vara så. Men dock finns det en illavarslande ton i Bachs verk, en vemodig sorg som berättar att kanske, kanske, är den här världen allt som finns.

En reaktion på ”Drömmar, Döden och Johann Sebastian Bach

Kommentera

